Grip op de mini-samenleving
Houvast vinden in een vloeibare samenlevingPublieke professionals staan voor een grote uitdaging bij het zoeken naar houvast in een steeds veranderende samenleving. Dit geldt met name voor docenten, die de taak hebben om leiders te zijn in de mini-samenleving van de klas binnen een stedelijke schoolcultuur. Hoe kunnen zij grip krijgen op deze mini-samenleving en ervoor zorgen dat alle leerlingen kunnen deelnemen aan sociale e... lees meer over dit product
Prijzen gevonden tussen de € 22,95 en € 22,95
Productinformatie
Houvast vinden in een vloeibare samenleving
Publieke professionals staan voor een grote uitdaging bij het zoeken naar houvast in een steeds veranderende samenleving. Dit geldt met name voor docenten, die de taak hebben om leiders te zijn in de mini-samenleving van de klas binnen een stedelijke schoolcultuur. Hoe kunnen zij grip krijgen op deze mini-samenleving en ervoor zorgen dat alle leerlingen kunnen deelnemen aan sociale en onderwijskundige inclusie in de klas? En wat hebben zij nodig van hun collega’s en schoolleiders?
Dieper inzicht in het collectief functioneren van de stedelijke klas
In dit boek, een vervolg op het eerdere werk 'Switchen en klimmen', waar de mismatch tussen sociale en culturele codes in het beroepsonderwijs en het beroepenveld centraal staat, duikt stads- en onderwijssocioloog Iliass El Hadioui dieper in het belang van een goed collectief functioneren van de stedelijke klas. Hij baseert zich op systematisch wetenschappelijk onderzoek onder bijna tweeduizend docenten op 41 scholen in zes steden. Dit onderzoek biedt inzicht in de concrete mechanismen die leiden tot kansenongelijkheid binnen de lessen, evenals in de coulissen-ruimte achter het podium van de klas waar docenten zich soms professioneel eenzaam voelen.
Pleidooi voor professionele intimiteit en gemeenschappelijk geloof
Iliass El Hadioui pleit daarom voor professionele intimiteit en versterking van het gemeenschappelijk geloof in eigen kunnen binnen het professionele team, in wat hij de "teacher collective efficacy" noemt. Dit geloof in eigen kunnen is essentieel om als docenten succesvol te kunnen functioneren in de complexiteit van de stedelijke klas. Het boek sluit af met vier leidende principes voor schoolleiders om deze transformatie te bewerkstelligen, waarvan het smeden van responsieve coalities tussen de onderwijswetenschappen en de onderwijspraktijk de belangrijkste is.
Met dit boek biedt Iliass El Hadioui niet alleen waardevol inzicht in de uitdagingen van docenten binnen het stedelijk onderwijs, maar ook concrete handvatten voor het creëren van een positieve en inclusieve leeromgeving. Een absolute must-read voor iedere publieke professional die optimaal wil bijdragen aan de ontwikkeling en groei van elke leerling in onze snel veranderende samenleving.
Korte specificaties
Afmetingen
Afmetingen | Afmeting: 20,8 x 13,4 x 1,6 cm |
Gewicht | 230 g |
Overig
Aanraders | |
Aantal pagina's | 168 pagina's |
Auteur(s) | |
Bindwijze | Paperback |
Boek, ebook of luisterboek? | |
Druk | 1 |
Illustraties | |
Studieboek | |
Studieboek of algemeen | |
Taal | |
Uitgever | |
Verschijningsdatum | maart 2022 |
Algemeen
EAN | 9789461645579 |
---|