NV Koninklijke Maatschappij
Ontdek de Verborgen Geschiedenis van Nederlandse Luchtvaart bij Scheepswerf "De Schelde"Bij het denken aan scheepswerf "De Schelde" in Vlissingen, komen grote marineschepen en passagiersschepen tot leven, indrukwekkend van de helling lopend. Echter, weinig mensen buiten Zeeland weten dat Vlissingen in het begin van de vorige eeuw een belangrijke rol speelde in de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis. Ontdek deze verborgen gesc... lees meer over dit product
Prijzen gevonden tussen de € 38,95 en € 38,95
Productinformatie
Ontdek de Verborgen Geschiedenis van Nederlandse Luchtvaart bij Scheepswerf "De Schelde"
Bij het denken aan scheepswerf "De Schelde" in Vlissingen, komen grote marineschepen en passagiersschepen tot leven, indrukwekkend van de helling lopend. Echter, weinig mensen buiten Zeeland weten dat Vlissingen in het begin van de vorige eeuw een belangrijke rol speelde in de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis. Ontdek deze verborgen geschiedenis en laat je verrassen door de fascinerende verhalen die zich daar hebben afgespeeld.
Een Vliegweek die de Luchtvaart Veranderde
Al in 1911 vond de eerste Vliegweek plaats op het vliegpark Vlissingen, beter bekend als vliegveld Souburg. Door de economische crisis in de jaren '30 zag scheepsbouwer De Schelde zich genoodzaakt zijn activiteiten uit te breiden. Vliegtuigbouw bood een veelbelovende toekomst en zo werd in 1935 de "Nederlandsche Fabriek van Vliegtuigen H. Pander & Zonen" overgenomen, inclusief het ervaren ontwerpteam onder leiding van Panderconstructeur Theo Slot.
Van Lichte Sportvliegtuigen tot Jachtvliegtuigen
De Schelde begon met het ontwerpen en bouwen van lichte sportvliegtuigen, zoals de "Scheldemusch" en de "Scheldemeeuw". Later werden ook grotere vliegtuigen zoals de S-12, de vierpersoons S-20 en het jachtvliegtuig S.21 geproduceerd. Het vliegveld van Vlissingen, Souburg genaamd, functioneerde als basis waar de vliegtuigen werden ingevlogen en diende tijdens de oorlog zelfs als vliegbasis voor de Duitse Luftwaffe.
Een Oorlog, Nieuwe Werkruimten en een Partnerschap
Tijdens de oorlog werd de fabriek in Vlissingen meerdere malen gebombardeerd, waardoor de productie van Duitse vliegtuigonderdelen beëindigd moest worden. Nieuwe werkruimten werden gevonden in Dordrecht, waar de vliegtuigbouw succesvol doorging tot 1955. Een nauwe samenwerking met SAAB in Zweden stelde De Schelde in Dordrecht in staat om voldoende kennis in huis te hebben en in 1955 toe te treden tot het Fokker concern.
Terugblikken op Vliegtuigbouw: Een Historische Reis
Auteur Pieter van Wijngaarden, bekend van diverse boeken over historische luchtvaart, neemt je met dit boek mee op een reis terug naar de vliegtuigbouw in de fabrieken van Vlissingen en Dordrecht. Daarnaast wordt uitgebreid aandacht besteed aan de boeiende geschiedenis van vliegveld Souburg. Dit is het tweede boek in een serie over de Nederlandse vliegtuigindustrie, waarvan het eerste boek "Aviolanda, herinneringen aan een bevlogen vliegtuigfabriek" al in december 2013 werd uitgebracht.
Korte specificaties
Afmetingen
Afmetingen | Afmeting: 29,4 x 21,1 x 1,2 cm |
Gewicht | 685 g |
Overig
Aanraders | |
Auteur(s) | |
Bindwijze | Paperback |
Boek, ebook of luisterboek? | |
Druk | 1 |
Illustraties | |
Studieboek | |
Studieboek of algemeen | |
Taal | |
Uitgever | |
Verschijningsdatum | februari 2022 |
Algemeen
EAN | 9789464433074 |
---|