Boom Uitgevers Tussen concurrentie en concentratie
- Studieboek
- Kaarten inbegrepen
Samenwerking en concurrentie in het Nederlandse bedrijfslevenDe kracht van concurrentie staat centraal in de moderne markteconomie. Het heeft ondernemers altijd aangespoord om ingenieuze manieren te bedenken om de markt te beïnvloeden, zoals samenwerking, prijsmanipulaties en fusies met concurrenten. In dit deel van het boek wordt onderzocht hoe Nederlandse bedrijven in de twintigste eeuw hebben samengewerkt in brancheorganis... lees meer over dit product
Prijzen gevonden tussen de € 59,90 en € 59,90
Productinformatie
Plus- en minpunten
- Studieboek
- Kaarten inbegrepen
Samenwerking en concurrentie in het Nederlandse bedrijfsleven
De kracht van concurrentie staat centraal in de moderne markteconomie. Het heeft ondernemers altijd aangespoord om ingenieuze manieren te bedenken om de markt te beïnvloeden, zoals samenwerking, prijsmanipulaties en fusies met concurrenten. In dit deel van het boek wordt onderzocht hoe Nederlandse bedrijven in de twintigste eeuw hebben samengewerkt in brancheorganisaties om de scherpe kanten van de concurrentiestrijd weg te nemen.
Van 'kartelparadijs' naar Europese regelgeving
Gedurende een groot deel van de twintigste eeuw stond Nederland bekend als het 'kartelparadijs van Europa'. Echter, in de afgelopen decennia heeft Nederland zich meer aangepast aan de Europese regelgeving op dit gebied. Geleidelijk aan kreeg concentratie door middel van fusies en overnames de overhand binnen het Nederlandse bedrijfsleven. Hiermee sloot Nederland zich aan bij de internationale trend waarin bedrijven steeds vaker over nationale grenzen heen samenwerken.
Van scheepsbouw tot verzekeringswezen: impact van kartelafspraken
Om de invloed van kartelafspraken en andere vormen van concentratie op het Nederlandse bedrijfsleven te illustreren, worden verschillende casestudy's gepresenteerd. Onder andere de scheepsbouw, de chemie, de papierindustrie en het verzekeringswezen komen aan bod. Deze studies laten zien hoe deze vormen van samenwerking hebben ingegrepen in de structuur en dynamiek van het Nederlandse bedrijfsleven.
Al met al biedt dit deel van het boek een fascinerende kijk op de verwevenheid van samenwerking en concurrentie in het Nederlandse bedrijfsleven gedurende de twintigste eeuw. Het laat zien hoe Nederland zich heeft aangepast aan veranderende marktomstandigheden en internationale trends, en hoe dit heeft geleid tot veranderingen in de organisatie en strategieën van bedrijven in diverse sectoren.
Korte specificaties
Afmetingen
Afmetingen | Afmeting: 24,8 x 17,8 x 2,5 cm |
Gewicht | 860 g |
Functies
Kaarten inbegrepen |
Overig
Aantal pagina's | 300 pagina's |
Auteur(s) | |
Bindwijze | Paperback |
Boek, ebook of luisterboek? | |
Druk | 1 |
Extra groot lettertype | |
Illustraties | Met illustraties |
Nieuw of tweedehands | |
Studieboek | |
Studieboek of algemeen | |
Taal | |
Uitgever | |
Verschijningsdatum | juni 2010 |
Algemeen
EAN | 9789085069430 |
---|---|
Merk | Boom Uitgevers |