Hogra - een stoere vrachtwagen uit Ravenstein
- Studieboek
De geschiedenis van de HOGRA AutomobielfabriekDe N.V. HOGRA Automobielfabriek werd in 1954 opgericht door Antonie Willem van Hoek met financiële steun van zijn zakenpartner, mevrouw Gravelaar. Gevestigd in Ravenstein, een historisch stadje aan de Maas, begon het bedrijf zijn activiteiten in de voormalige coöperatieve stoomzuivelfabriek. Van Hoek, een ervaren autotechnicus, had de droom om zijn eigen vrachtwagenfabriek op te z... lees meer over dit product
Prijzen gevonden tussen de € 29,90 en € 29,90
Productinformatie
Plus- en minpunten
- Studieboek
De geschiedenis van de HOGRA Automobielfabriek
De N.V. HOGRA Automobielfabriek werd in 1954 opgericht door Antonie Willem van Hoek met financiële steun van zijn zakenpartner, mevrouw Gravelaar. Gevestigd in Ravenstein, een historisch stadje aan de Maas, begon het bedrijf zijn activiteiten in de voormalige coöperatieve stoomzuivelfabriek. Van Hoek, een ervaren autotechnicus, had de droom om zijn eigen vrachtwagenfabriek op te zetten en realiseerde dit door een betrouwbaar chassis te ontwerpen dat voldeed aan de eisen van de Nederlandse transportondernemers.
De innovatieve aanpak van HOGRA
HOGRA koos ervoor om zoveel mogelijk componenten, zoals chassis, motor en versnellingsbak, in te kopen bij externe leveranciers en deze te assembleren tot volwaardige vrachtwagens. In 1955 begon de serieproductie van HOGRA chassis en al snel breidde het assortiment uit met verschillende modellen, waaronder een drie-assig vrachtwagenchassis, een trekkerchassis en een 4x4 chassis. Deze laatste bleek bijzonder geschikt voor de opbouw van een kipper.
Uitdagingen en beperkingen van HOGRA
Ondanks alle inspanningen slaagde HOGRA er niet in om de jaarlijkse productie boven de 100 stuks uit te laten komen. Tegen het einde van de jaren '50 werden frontstuurmodellen steeds populairder, maar HOGRA had niet de financiële middelen om een volledig nieuw frontstuur model te ontwikkelen. Daarnaast waren de motoren die werden aangeboden niet krachtig genoeg en hadden ze te kampen met betrouwbaarheidsproblemen.
Het einde van een tijdperk
In 1961 moest HOGRA helaas de deuren sluiten. Tussen 1954 en 1961 werden er slechts 300 HOGRA vrachtwagen- en trekkerchassis geproduceerd. Hoewel het bedrijf zijn doel niet volledig heeft bereikt, is het een belangrijk onderdeel van de Nederlandse vrachtwagengeschiedenis geworden en heeft het bijgedragen aan de ontwikkeling van de transportsector in Nederland.
Korte specificaties
Afmetingen
Afmetingen | Afmeting: 30,5 x 21,6 x 1,3 cm |
Gewicht | 858 g |
Overig
Aantal pagina's | 128 pagina's |
Auteur(s) | |
Bindwijze | Hardcover |
Boek, ebook of luisterboek? | |
Druk | 1 |
Illustraties | Met illustraties |
Studieboek | |
Studieboek of algemeen | |
Taal | |
Uitgever | |
Verschijningsdatum | mei 2021 |
Algemeen
EAN | 9789059612358 |
---|