Thoth, Uitgeverij 150 jaar Nederlandse Spoorwegaffiches
Geschiedenis en evolutie van spoorwegaffichesReis terug in de tijd naar het einde van de 19e eeuw, toen de eerste geïllustreerde spoorwegaffiches op stations en in reisbureaus verschenen. Deze affiches brachten niet alleen reisbestemmingen, treinen en passagiers in beeld, maar ze lieten ook de geschiedenis en evolutie van ontwerpstijlen zien. Met ruim honderd verschillende ontwerpers vertellen deze spoorwegaffiches anderhalve... lees meer over dit product
Prijzen gevonden tussen de € 79,50 en € 79,50
Productinformatie
Geschiedenis en evolutie van spoorwegaffiches
Reis terug in de tijd naar het einde van de 19e eeuw, toen de eerste geïllustreerde spoorwegaffiches op stations en in reisbureaus verschenen. Deze affiches brachten niet alleen reisbestemmingen, treinen en passagiers in beeld, maar ze lieten ook de geschiedenis en evolutie van ontwerpstijlen zien. Met ruim honderd verschillende ontwerpers vertellen deze spoorwegaffiches anderhalve eeuw aan verhalen.
Van internationale verbindingen tot binnenlands verkeer
De eerste spoorwegaffiches waren bedoeld voor boottreinen die aansloten op veerdiensten naar Engeland. Daarna werden ze ook ingezet om buitenlandse toeristen per trein naar het prachtige 'Holland' te trekken. Pas later ontdekten de verschillende maatschappijen de kracht van affiches voor de promotie van binnenlands verkeer. In 1917 werkten ze samen als de Nederlandsche Spoorwegen (NS),waardoor er een nieuwe fase aanbrak voor de spoorwegaffiches.
Een affichecultuur tijdens moeilijke tijden
Tijdens de economische crisis in de jaren dertig liet de NS speciale affiches maken om kaartjes met korting te promoten. Met slogans als 'Veilig Vlug Voordelig' zorgden ze ervoor dat reizen per trein voor iedereen betaalbaar en aantrekkelijk werd. Na de oorlog richtte de NS zich eerst op het herstel ('De Pullman rijdt weer'),maar toen de welvaart toenam, moesten ze de concurrentie aangaan met de opkomende auto(bus). De introductie van vakantie- en autoslaaptreinen, evenals Trans Europ Express, speelde hierin een cruciale rol.
Doelgroepgerichte promotie en de komst van hogesnelheidstreinen
De NS realiseerde zich dat het richten van reclame op specifieke doelgroepen essentieel was. Zo ontstonden programma's als Tienertour en Interrail, waarmee ze zowel senioren als jongeren wisten te bereiken. En met de komst van hogesnelheidstreinen rond de eeuwwisseling werd de toekomst van de spoorwegaffiches ingeluid.
Ontdek de pracht van 150 jaar Nederlandse Spoorwegaffiches
Laat je betoveren door de belangrijkste, mooiste, interessantste en meest bijzondere spoorwegaffiches die ooit in Nederland zijn verschenen. Deze verzameling omvat ontwerpen van gerenommeerde kunstenaars zoals H.P. Berlage, Willy Sluiter, A.M. Cassandre en Anthon Beeke. Stap aan boord van een historische reis door de geschiedenis van het reizen per spoor en bewonder de magie van de spoorwegaffiches.
Korte specificaties
Afmetingen
Afmetingen | Afmeting: 35,2 x 25,4 x 3,3 cm |
Gewicht | 2348 g |
Overig
Aantal pagina's | 304 pagina's |
Auteur(s) | |
Bindwijze | Hardcover |
Boek, ebook of luisterboek? | |
Druk | 1 |
Illustraties | Met illustraties |
Studieboek | |
Studieboek of algemeen | |
Taal | |
Uitgever | |
Verschijningsdatum | februari 2021 |
Algemeen
EAN | 9789068688306 |
---|---|
Merk | Thoth, Uitgeverij |